Do formy s kettlebellem

0
464

Silové tréninky mezi cvičenci bez odborného vzdělání nebo vedení se většinou drží stereotypu posilování s vlastní vahou těla a klasickými činkami. Posilování zcela bez externí zátěže je pro začátek vůbec nejlepší možností, neboť standardní závaží typu činky apod. klade velký nápor na jednotlivé klouby posilovaných oblastí. 

Trenéři fitness (a nejen ti) však stále častěji vkládají důvěru do prostého cvičebního nástroje zvaného kettlebell, který představuje mnohem komplexnější a spolehlivější formu cvičení pro různé kategorie cvičenců i profesionálních sportovců.   

Co je kettlebell

Prostorově skromný, efektivní, dostupný, uživatelsky komfortní a léty prověřený – tak by se dal popsat charakter atypické činky kettlebell. Efektivnost tohoto posilovacího nástroje byla objevena již koncem 19. století a jeho popularita ani v dnešní době nijak nestrádá. 

Cvičení s kettlebellem je využitelné napříč celým spektrem sportovních odvětví i pro cvičení doma v obýváku. Ačkoli se to může zprvu zdát jako nereálné, nahradit desítku posilovacích strojů jediným zátěžovým předmětem skutečně jde – a dokáže to právě kettlebell. 

Funkce této litinové koule připomínající kouli dělovou vychází ze sníženého těžiště, které je zapříčiněno spojením anatomického tvaru této činky a úchopového madla, jež je pro kettlebell charakteristickým prvkem. 

Pro dnešní vyspělý svět, v němž se lidé snaží o maximální zjednodušení a zefektivnění veškerých procesů, je cvičení s kettlebellem skutečnou výhrou.   

K čemu slouží činky kettlebell

Na první pohled ryze silová pomůcka dokáže překvapit všestrannou využitelností také v oblasti rozvoje vytrvalosti, flexibility, výbušnosti a rovnováhy. Při dlouhodobějším využívaní ketllebellu lze očekávat ještě další benefit, a to zlepšení celkového držení těla, které velmi úzce souvisí s celkovým zdravím pohybového aparátu. 

Dynamické cvičení s kettlebellem lze využít také jako skvělou alternativu pro kondiční trénink neboli aerobní pohybovou aktivitu, která je při formování postavy velmi důležitá. A co víc, vyhnete se tím stereotypnímu zatížení při běžných aerobních cvičeních typu běh, švihadlo apod. 

Typickou tréninkovou metodou s využitím kettlebellu je tzv. balistická metoda, řadící se do skupiny metod dynamických úsilí. Využívá se při ní pohybů provedených maximálním úsilím v kontrastu minimálního odporu. 

Při silovém tréninku docílíte pomocí kettlebellu posílení téměř všech svalových skupin a zejména pak trupové oblasti, což je při posilování s klasickými činkami velkým kamenem úrazu, neboť se často na úkor zvýšení síly končetin na trupové zpevnění zapomíná. 

Díky svému širokému rozsahu využití a komplexnosti je mimo jiné kettlebell využíván po celém světe také při tréninku obranných složek (armáda, policie atd.).   

Jak na cvičení s kettlebellem

Osvojit si cvičení s kettlebellem není žádná věda, pro ,,samouky“ je však určitě vhodné nejprve hledat radu a postup u odborníků (klidně i prostřednictvím ,,tutorial“ videa) a raději se vyhnout neodborným popisům. 

Pro začátek je lepší zvolit nižší váhu kettlebellu a zvyšovat ji, až si budete jisti, že cvičení, a zejména držení těla při něm, děláte správně. Mezi laickou veřejností koluje mýtus, že jsou (stejně jako u činek ,,jednoruček“) potřeba dva kettlebelly pro udržení souměrnosti cvičení.